woensdag 15 augustus 2018

Good On You

Wat is Good On You?
Good on you is een app voor op je smartphone. Good on you stelt zich ten doel consumenten te informeren over ethische en duurzame mode. De app maakt het controleren van een merk op zijn impact op mens, planeet en dieren mogelijk. Het kan worden gedownload voor Adroid en iPhone, in de app stores van beide systemen, of hier

Hoe is Good On You ontstaan?
Toen de Rana Plaza Factory in Bangladesh in april 2013 instortte en 1,134 kledingarbeiders om kwamen, werd heel duidelijk hoezeer onze verslaving aan goedkope, snelle mode grote schade aanricht aan het leven van de mensen die de kleding maakten, en aan onze planeet. Mensen werden wakker geschut, er werd gediscussieerd en een van de initiatieven die ontstond was deze app.

Wat doet de app?
  • Good On You beoordeelt meer dan 1.000 modemerken. Je kunt zoeken op een merk. Meteen zichtbaar wordt een totaal score. Onder details kun je zien waarop deze score gebaseerd is.
  • De app helpt je nieuwe, meer ethische merken te vinden.
  • De app informeert over aanbiedingen van de goede merken.
  • Je kunt berichten sturen naar fabrikanten om aan te geven dat je het niet eens bent met de wijze waarop zij kleding produceren.
  • Je kunt de juiste keuzes maken, waardoor de goede merken sterker worden en de omzet van de slechte verminderd.

Schema dat laat zien hoe Good on you werkt (Bron)

Wat doe ik?
Mijn eerste stap was de app installeren. Ik was redelijk bevooroordeeld over de resultaten die ik zou zien. Mijn idee was: de goede kleding is vast niet te betalen, dat kan Bruin niet trekken.
En dat is niet waar. Ik heb wat namen ingetypt en zie dat er betaalbare merken zijn die het heel goed doen. Kleding die ik me prima kan veroorloven. Yes!

Een bedrijf dat goed uit de bus komt is bijvoorbeeld C&A.
Veel bedrijven krijgen ook de rating: It's a start. Ik heb alle merken voor  grote maten bij Wehkamp in getikt in de app. Dan ben ik ben toch wel teleurgesteld. Een aantal zijn niet beoordeeld, maar vaak staat er: We avoid of Not good enough. Zucht!

Daarna heb gegoogeld op de beste bedrijven met de beoordeling: Great. De meesten waren voor mij onbekend. Deels zijn ze verkrijgbaar in Nederland, maar niet allemaal. Er zijn heel betaalbare merken met de beste beoordeling. Het kan dus. Je moet alleen op zoek. Wel verwacht ik met mijn maat wat extra problemen. Maar ik ga zeker een poging doen de juiste keuzes te maken.





1 opmerking:

  1. Watmooi om te lezen dat je zo mooi bewust bezig bent, vond het fijn weglezen.
    je blogs en daarby nog een hoop info!Mooie foto's ook in burgers bush !

    BeantwoordenVerwijderen