zondag 12 augustus 2018

Wattenstaafjes

Zeepaardje door Justin Hofman link
Het zeepaardje.
Het internet is vol met foto's van plastic in de zee. Een heel bijzondere foto vind ik de foto van een zeepaardje met een wattenstaafje. Heel aandoenlijk, maar tegelijk ook zo schrijnend!

Een zee vol troep, die er nog talloze jaren zal ronddrijven. En waarom plastic? Dat kan toch anders.

Op zoek naar andere wattenstaafjes.
De wattenstaafjes waren op. Dus ben ik op zoek gegaan naar wattenstaafjes van hout en katoen.
Ik heb meerdere winkels in ons dorp bezocht, maar men had alleen plastic. Jammer.

Mogelijk is er in Raalte een winkel die wel afbreekbare staafjes heeft. Als dat zo is, dan hoor ik het graag.

In een plastic zakje.
Bij de Gezondheidswinkel konden ze houten wattenstaafjes bestellen. Dat heb ik meteen laten doen. Enkele dagen later kon ik ze ophalen. Mooi!
Het zijn mooie houten wattenstaafjes. Iets korter dan de standaard staafjes, maar dat is OK
Eén minpuntje; ze zaten in een plastic zakje. Dat is dan weer jammer.


Houten wattenstaafjes, maar in een plastic zakje.












Doel voor de volgende keer.
Een volgende keer ga ik voor houten of andere afbreekbare wattenstaafjes die verpakt zijn in een afbreekbare verpakking. Ik heb al een plek gevonden waar ik staafjes kan kopen die voldoen aan deze eis. Mijn voorkeur gaat uit naar kopen in het dorp. Dat scheelt toch weer in verzendkosten en verpakkingsmateriaal. Als het niet in Raalte lukt, dan heb ik een oplossing. Overigens twijfel ik er niet aan dat dit bedrijf de artikelen volledig in afbreekbare producten zal verpakken. De shop en het blog van "leven zonder afval" zijn een echte aanrader!

Bamboe wattenstaafjes wit (composteerbaar)
Humble Brush (www.levenzonderafval.com)

















Linkjes: Leven zonder afval

2 opmerkingen:

  1. Heel goed Anja , elke druppel op die gloeiende plaat helpt de wereld een beetje af te koelen .
    Als we eens zouden beginnen met alleen dat te produceren wat we werkelijk nodig hebben inplaats , van zo veel mogelijk , zouden we al een heel eind zijn .
    Helaas deze wereld schijnt aan elkaar te hangen van macht , geld en ecenomie .
    Nog zo een heet hangijzer de nieuwsbrief van Foodwatch , eigenlijk moet je die niet lezen je hebt kans dat je verhongerd .
    Ik doe al heel lang mijn best de meest natuurlijke dingen aan te schaffen , het geeft mij een goed gevoel , en dat vindt ik voornaam .
    Succes met je blog ik hoop dat je veel volgelingen krijgt .
    groetjes .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Peter, dank voor je reactie :-)
      Zelf ben ik ook al langer bezig, maar ik zet nu de knop volledig om. Het blijft anders steeds bij alleen maar zeggen dat het anders moet. Als je er op gaat letten word je echt naar van hoe het bij ons gaat. Alleen al als ik kijk naar de reclame. Er wordt je van alles aangesmeerd dat je "absoluut nodig hebt om gelukkig te worden". Als je dan kijkt wat het is, dan is het punt 1: een onzinnig en overbodig product en punt 2: volkomen onverantwoord als het gaat om duurzaamheid e.d. Ik moet ik oppassen dat ik niet te negatief word. Vandaar ook dit blog. Er op een positieve manier mee omgaan en proberen mensen mee te krijgen.

      Verwijderen