zaterdag 22 september 2018

Biologisch eten en een hele berg plastic ...

Biologische groenten in de AH Raalte
Al geruime tijd koop ik zo veel mogelijk biologische producten. Soms is het helaas boven mijn begroting, maar vaak lukt het wel. Gewoon minder vlees en dan biologisch. Minder vlees is natuurlijk altijd de beste keuze.

De keuze minder vlees en biologisch dateert al van voor het verantwoorde pad dat ik nu probeer te bewandelen. Omdat ik bloed moest laten prikken heb ik meteen wat andere zaken laten onderzoeken, waaronder mijn cholesterol. Alles was goed, maar niet mijn cholesterol. Omdat ik geen medicijnen wilde, heb ik toen mijn eetgedrag helemaal omgegooid. Minder vlees is beter voor het cholesterol en voor de portemonnee. Dus heb je dan meteen meer ruimte om voor biologisch vlees te kiezen. Dat is helaas veel duurder dan al het andere vlees dat voortdurend in de aanbieding is.

Thuiskomen met een tas voor gezonde biologische spullen is heerlijk. Als ik het uitpak denk ik YES! Goed gedaan. Maar als je het dan beter bekijkt, dan wordt ik toch wel heel triest van de berg plastic die over blijft. En ik ben ervan overtuigt dat het in de meeste gevallen niet nodig is.

Foto's gemaakt in mijn favoriete supermarkt. De AH in Raalte heeft een heel groot assortiment biologische artikelen. Veel meer dan concurrerende supermarkten in ons dorp. Goed bezig AH! Daarom zijn de foto's alleen in de AH genomen. Helaas is dit echter het beeld dat je overal tegen komt.
Biologisch fruit in de AH Raalte



Zowel het fruit als de groente heeft vaak een "plastic jasje". De biologische komkommer in plastic, paprika's per stuk verpakt in plastic. Appels per vier in een kartonnen doosje met plastic. Waarom niet los? Je moet alles afwegen. Plak er een afbreekbare sticker op om onderscheid te maken tussen biologische en gewoon!


Biologische olijfolie in een plastic  fles




Bij sommige artikelen kan ik me voorstellen dat ze goed verpakt moeten zijn. Biologische artikelen bevatten geen stoffen voor kleur en houdbaarheid. Maar ook daar kun je keuzes in maken als het gaat over verpakking.

Ik kan bij AH alleen biologische eigen merk olijfolie kopen in een plastic fles. Dat kan toch ook in glas.

Ik erger me aan al dat zinloze plastic. Ik begrijp ook niet de combinatie biologisch verpakt in plastic. Bedrijven zouden moeten begrijpen dat klanten die gaan voor biologisch ook vaak gaan voor verantwoord, minder afval, etc.
Niet slim!



Gelukkig is AH Raalte wat betreft afval toch ook goed bezig. Maar dat lees je in een volgend blog.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten