zaterdag 15 september 2018

Keukenrol met bloemetjes


Keukenrol met bloemetjes? Ja het bestaat nog steeds. Sterker nog er zijn zelfs bedrijven die aanbieden speciaal voor jou of een bedrijf keukenrol te bedrukken. Je moet er dan 1000 kopen. Wel wat veel voor een privé persoon. Waar laat je dat? Maar het kan.  :-)

Bedrukte keukenrol en wc papier? Ik vind dat volkomen onzinnig. Je gebruikt het eenmalig en gooit het weg. Waarom moeten er dan bloemetjes op? Wat een verspilling van energie en wat erg dat daarvoor weer allerlei chemicaliën worden gebruikt om het papier wit te maken en dan te bedrukken. Ook vóór mijn besluit om duurzaam te leven kocht ik al onbedrukt keuken - en wc papier, precies om deze reden.

Is keukenpapier duurzaam?
Vraag: is het gebruik van keukenpapier duurzaam, of is het beter stoffen vaatdoeken te gebruiken en deze te wassen? Is het wassen van vaatdoeken meer of minder schadelijk? Het is een vergelijkbare vraag als, gebruik je kopjes of papieren bekertjes voor de koffie in een bedrijf?

Ik heb er geen antwoord op. Wat ik wel weet, is dat ik keukenrol wel heel erg handig vind. Ik gebruik het niet overmatig denk ik zelf en doe er lang mee.

Plenty Easypull wandhouder
Plenty Easypull
Tot dusver gebruikte ik Plenty Easypull. Ik heb zo'n plastic wandhouder aan de muur.
Het papier dat er in moet is niet verantwoord lijkt me. Er staat niets op de verpakking, maar dat betekent vast dat het papier niet op een duurzame manier is geproduceerd. Bedrijven maken graag reclame voor duurzaamheid. Zou het goed zitten, dan zou het er op staan.
Plenty papier mag dus niet meer.


Verantwoord papier in de wandhouder
Mijn eerste idee was om dan maar goed keukenpapier in de wandhouder te doen. In het verleden had ik al eens een wc rol in de houder gedaan, omdat het keukenpapier op was. Dat werkt prima, als je de kartonnen rol er uit haalt en van binnenuit afrolt. Helaas past een standaard keukenrol niet in de wandhouder. Ik ben zelfs zo ver gegaan dat ik met de broodzaag een stuk van de keukenrol heb gesneden. Geloof me dat is geen goed plan. Het past en werkt ook, maar je krijgt er een enorme stof troep van en houdt een plak keukenrol over waar je niks mee kunt.

TORKAD Ikea.nl
Wat dan wel?
Ik koop nu verantwoord keukenpapier, dat wil zeggen: gemaakt van gerecycled papier, chloorvrij gebleekt en zonder toevoegingen. Dus volledig biologisch afbreekbaar.

Om het te gebruiken heb ik er een houder voor gekocht bij IKEA. Hij is van roestvrij staal en super eenvoudig. Het werkt heel goed!

Het is TORKAD en kost maar € 1,99. Hij kan staan, of aan de muur worden gemaakt. Hij is van verzinkt staal en dat is recyclebaar. Het lijkt me dat dit heel lang mee kan gaan. Duurzaam dus.

Dit is hij dan:


Ondertussen zit de Plenty wandhouder nog muurvast aan de muur. Leeg. Die heb ik een vorig jaar opnieuw vast gemaakt met dubbelzijdig kleefband. Dat heb ik heel goed gedaan. Ik krijg hem er niet zo maar af. Vraag: zit hij in de weg? Vraag: zou Plenty ooit komen met verantwoord papier? Vraag: laat ik hem zitten of ga ik opzoek naar een manier om hem van de muur te halen?

Ik denk er nog even over :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten