maandag 10 september 2018

Stoffer en blik

BLASKA op Ikea.nl
Een stoffer en blik is voor mij al jaren de vervanger voor een kruimeldief die ik lang geleden eens gehad heb. Ik vond dat toen al een onzinnige stroomvreter. Met een gladde vloer gaat dat perfect.

Jarenlang kocht ik een stoffer en blik voor binnen, als hij niet meer zo schoon/mooi was verhuisde hij en werd een buiten stoffer en blik en dan eindigde hij uiteindelijk in de vuilnis. En ja, ze waren altijd van plastic. Van die goedkope dingen die je bij de supermarkt kunt kopen.

De laatste die ik gekocht heb, was van IKEA. Mooie vormgeving hoor, hij had een nadeel: je kon er weinig tot niks mee opvegen .......... 
Top product! LOL

Een nieuw stoffer en blik
Gisteren was ik in Utrecht en heb daar een stoffer en blik gekocht. Tijdens een wandeling kwamen we langs Dille & Kamille. Mooie winkel met veel verantwoorde artikelen. En dit is het geworden:


Geen plastic en helemaal recyclebaar. Een roestvrijstalen blik en een stoffer van hout en paardenhaar. In de winkel heb ik getest of hij het goed deed :-)  Even wat troep op de grond opgeveegd (en weer terug gegooid). Perfect!
Ik denk dat hij lang mee gaat. Hij ziet er ook nog mooi uit, maar dat is minder belangrijk. Duurzaam.
Niet goedkoop hoor. Veel duurder dan die van plastic. € 12,90 was ik kwijt voor dit setje.

En dan ben je thuis en ...
Ik was en ben blij met mijn aankoop. Maar dan ben je thuis en ga je toch weer nadenken. Een houten stoffer, hoe veel bomen zijn er gekapt voor deze stoffers? Paardenhaar, van welke paarden? Hadden die een goed leven? Een roestvrijstalen blik. Hoe veel energie kost dat om zo iets te maken. Hebben de handen die dit gemaakt hebben een eerlijk loon gekregen. Etc. etc.

Het blijft moeilijk om de juiste keuzes te maken. Wanneer doe je het goed? Heb ik dit goed gedaan? In ieder geval geen plastic en helemaal recyclebaar. Daar houd ik me dan maar aan vast.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten