zondag 19 augustus 2018

Ecologisch verven en schilderen?

In de afgelopen periode ben ik bezig geweest mijn huis op te knappen. Dat wil zeggen, ik saus en schilder alles. Maar dan ook echt alles :-)
Muren, plafonds, kozijnen, deuren en ramen komen allemaal aan de beurt. Verder schilder ik ook ook nog een groot aantal meubels. Ik heb daarom een kast vol verf- en saus resten.

Op dit moment knap ik het toilet en de badkamer op. Wat opvalt als ik de etiketten lees is, hoeveel troep er in verf zit! Dit is duidelijk allemaal van voor mijn ecologische omslag. Het kan niet gezond zijn.

Oude verf en saus gebruiken
Gamma mixer 60cm

Wat betreft duurzaamheid is het denk ik beter de oude verf op te maken i.p.v. steeds nieuwe te kopen. Ook al zijn die verven niet zo erg ecologisch verantwoord. Voorwaarde is wel dat je de verf vorstvrij en goed afgesloten bewaart.

Als het mogelijk is, gebruik dus ik oude verf. En soms is dat heel erg oude verf. Op dit moment smeer ik 25 jaar oude structuurverf op de muren in het toilet. Kan dat? Ja dat kan!

Ik heb een mixer voor op de boormachine gekocht om dat mogelijk te maken. De prut was natuurlijk wel helemaal gezakt. Met de hand krijg je daar geen beweging in. Het is niet de eerste keer dat ik dit doe. Het kan, het valt niet van de muur en ziet er prima uit.

Is verf op waterbasis beter?
Is verf op waterbasis gezond en ecologisch? Nee, dat is het niet. Het is beter dan verf op basis van een oplosmiddel, maar ook verf op waterbasis zit vol met met chemische middelen.
Ik vond dit schema op het internet:

Bron: Imkersbond België

Zelf kan ik maar moeilijk werken met verf die niet op waterbasis is, omdat ik niet tegen de stoffen kan die vrijkomen als de verf verwerkt wordt of droogt. Ik krijg er astmatische problemen van.

Kwasten en dergelijke schoonmaken
Een groot voordeel van werken met verf op waterbasis is, is dat je de gebruikte materialen veel eenvoudiger schoon kunt maken. Ik doe dat altijd meteen, want dan kan ik de kwasten heel lang gebruiken. Duurzaam en veel goedkoper.
Ik sta dan in de gootsteen te spoelen tot alles schoon is.....
Goed? Nee dat is het niet!
Ik heb er ook nooit zo bij stil gestaan, maar alle chemische middelen die ook in die waterbasis verf zitten, lopen zo het riool in. Stom! Nooit over nagedacht, terwijl het zo logisch is. Ik moet nog veel leren! Ik moet meer nadenken over dit soort dingen. Nog een lange weg, dat ecologische pad van mij.

Hoe moet het dan wel? Zo: Veeg de borstels zoveel mogelijk af (aan een krant bijv.), spoel ze in water, laat dat water opdrogen en geef de gedroogde resten mee met het klein gevaarlijk afval.
(meer info en bron: link)

Oops, dit is wel heel lastig! Ik ben blij dat ik al ver ben met schilderen. Maar dit hoeft natuurlijk allemaal niet als je verf gebruikt die het milieu niet belast.

Bron: renonnatuurverf.nl
Doel voor de toekomst 
Als de oude verf op is, dan is er maar een oplossing. Natuurverf gebruiken! Waarom?

  • Bij productie, het gebruik en als afval zijn natuurverven minder milieubelastend.
  • Natuurverven zijn beter voor je gezondheid als je het verwerkt.
  • De leefkwaliteit van een geschilderde ruimte wordt niet nadelig beïnvloed bij het gebruik van natuurverf.
  • Natuurverven zijn even goed en soms zelfs beter dan de gewone synthetische verven. Meestal is er een milieuvriendelijk en gezonder alternatief.
  • Het gebruik van lijnolie in veel natuurverven, zorgt er voor dat de verf duurzaam elastisch wordt. natuurverven hebben minder snel scheuren en schilferen minder snel dan kunstharslakken.
  • Natuurverven zijn niet duurder dan synthetische verven. Wanneer je producten van vergelijkbare kwaliteit met elkaar vergelijkt, ligt de prijs ongeveer even hoog. Wanneer je voor felle kleuren kiest, kunnen bepaalde verven wel duurder zijn.

Andere verf kopen. Het kan, dus het moet!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten