dinsdag 14 augustus 2018

Dierproeven voor cosmetische en verzorgingsproducten.

Cosmetica merken die dierproeven laten doen of ingrediƫnten
gebruiken waarvoor dierproeven zijn gedaan. Bron: facebook.com
Plaatje op Facebook
Op Facebook kwam ik de afbeelding rechts tegen. Ik heb met verbazing bekeken hoeveel merken er op staan. Meerdere merken die ik gebruik, of heb gebruikt. Bah!

Want zeg nu zelf: Dierproeven voor cosmetische en verzorgingsproducten. Het is werkelijk te gek voor woorden!

Omdat Facebook niet echt een betrouwbare informatiebron is, ben ik verder gaan zoeken naar informatie. Het klopt echt!

Ik koop geen Dove meer (ik gebruikte altijd doucheschuim, body cream en deo-rollers van Dove). BB Cream van Garnier koop ik ook niet meer (helaas net nog gekocht). Enkele andere merken heb ik ook regelmatig gebruikt. Dat is nu afgelopen!

Wat cynisch dat Garnier zijn product zo aanprijst: "Garnier Skin Naturals Pure Active BB Cream".

Ik heb nog even gezocht naar een passende afbeelding van dierproeven, maar werd er onpasselijk van!

Europese wetgeving
Sinds 2013 mogen in de Europese Unie spullen zoals huid- en haarverzorging en make-up niet meer worden getest op dieren. Vorig jaar werd besloten dat ook cosmetica waarvoor buiten de Europese Unie dierproeven zijn verricht, niet in Europa op de markt mogen worden gebracht. (Lees hier eventueel verder: Nu.nl link ) Helaas garandeert dat niet dat wat je koopt niet op dieren is getest. Wil je meer zekerheid, dan denk ik dat je meer onderzoek moet doen voor je een product koopt.

Nog een plaatje
Winkels die dierproefvrije cosmetica verkopen en
gelukkig zijn nog veel meer merken! Bron: naoki.nl

Gelukkig zijn er ook plekken waar je kunt kijken hoe jouw merk het doet. Er is zelfs een plaatje bij dat lijkt op de bovenste.

Op de website naoki.nl staan lijsten met merken die wel en niet dierproefvrij zijn. Het is goed onderbouwd met bronnen waarop men zich baseert.

Het lijkt me dat we met zijn allen dit dierproeven probleem kunnen oplossen. De cosmetica bedrijven zijn supergevoelig voor een dalende omzet. Niet kopen als er dierproeven voor zijn gebruikt! Kies dierproefvrij! Lijst met merken die dierproefvrij zijn.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten