dinsdag 14 augustus 2018

Natuurlijk fruitvliegjes bestrijden

Fruitvliegjes weer
Fruitvliegje of drosophila

Het is een warme zomer. Perfect weer voor fruitvliegjes. Ze kunnen niet echt veel kwaad, maar ik wil ze liever niet in huis. Spuiten met gif wil ik ook niet. Waarom niet?

  • Ongezond voor insecten en mens en dier. 
  • Chemische troep
  • Foute verpakking
Het kan ook anders.

Verwijder de oorzaak van een vliegjes uitbraak
Vallen voor fruitvliegjes hebben weinig zin als je je huis een luilekkerland voor vliegjes maakt. 
Let op het volgende:
  • Fruit en groenten in een afgesloten doos bewaren
  • Geen vuile afwas op het aanrecht
  • Geen glazen met restjes bier of frisdrank laten staan
  • Geen vuilnis in huis of alleen in een afgesloten bak die regelmatig verschoond wordt
  • Als je de vuilnisbak verschoont, doe dat buiten
  • Water van een bloemenvaas vaker verschonen
  • etc.
Vliegjes vangen
Fruitvliegjes-val van gezondr.nl
De vliegjes die je dan nog in huis hebt, kun je vangen. Dat is vrij eenvoudig.
Ik heb een paar jaar geleden een valletje gekocht en gebruik deze, maar je hoeft niets te kopen. Je kunt heel simpel een val maken. Voorbeelden:
  • Jampotje met wat kleine gaatjes in de deksel
  • Plastic bekertje met deksel met wat kleine gaatjes in de deksel
  • Glas of potje met (afbreekbaar) vershoudfolie er op met wat kleine gaatjes er in
  • Meer over zelf-gemaakt valletjes lees je hier: gezondr.nl
Het handigst is iets dat je eenvoudig even kunt afspoelen of afwassen. Zelf ververs ik de inhoud van het potje om de 2 dagen, omdat ik een vloeistof met dode vliegjes niet erg fris vind.

Dood of levend?
Wil de vliegjes vangen om ze vervolgens vrij te laten, vul dan je val met overrijp fruit. Sinaasappel, banaan, etc. Je kunt dan buiten de vliegen vrij laten.
Wil je ze definitief opruimen, dan vul je de val met een vloeistof waarin ze verdrinken of vast blijven zitten. De lokstoffen die je kunt gebruiken zijn dan onder anderen:
  • Appelsap
  • Een restje wijn
  • Schoonmaak azijn verdund met wat water
  • Fruitazijn
  • Stroop
  • Honing
Aan azijn en appelsap voeg je ook een druppel afwasmiddel toe. Hierdoor verdrinken de vliegjes in de vloeistof. Stroop en honing zorgen dat de vliegjes blijven plakken.

Zo doe ik het zelf
Twee jaar geleden heb ik een valletje van Swissinno gekocht. Er zat toen een stofje in dat perfect werkte. Met het oog op de hygiëne wil je dat toch vervangen. Ik heb daarna geëxperimenteerd met verschillende stoffen. Honing en stroop heb ik niet in huis en ik vind het onprettig dan het potje schoon te maken.

Ik heb wijn, cola, fruitazijn, schoonmaakazijn en appelsap geprobeerd. Wat mij betreft heeft de appelsap gewonnen. Het is eenvoudig en de vliegjes zijn er dol op.

Conclusie: valletje maken, appelsap en een druppel afwasmiddel er in en klaar is Kees.


Swissinno fruitvliegenval
Mijn vangst van een dag
(Ik heb nog maar weinig vliegjes gelukkig)





Geen opmerkingen:

Een reactie posten